października 01, 2013

"Domowy cukier waniliowy"

Print Friendly and PDF

Domowy cukier waniliowy


Autor: Halina Joskowska Opublikowano: 1 października 2013 r. Czy wiecie, że sprzedawany w sklepach cukier waniliowy nie ma nic wspólnego z wanilią? Okazuje się, że jest to przyprawa stosowana w cukiernictwie jako tańszy zamiennik cukru waniliowego, uzyskiwana w wyniku zmieszania cukru z waniliną lub z etylowaniliną. A cóż to jest wanilina? Jest to organiczny związek chemiczny, który stanowi jeden ze składników aromatycznych wanilii. Otrzymywana jest syntetycznie na dużą skalę i stosowana w przemyśle spożywczym i kosmetycznym jako związek zapachowy. Taką ciekawostkę znalazłam w Wikipedii i myślę, że po jej przeczytaniu skutecznie Was zniechęcę do zakupu żółtej 16 gramowej torebeczki. "W 2006 roku grupa japońskich badaczy
kierowana przez Mayu Yamamoto opublikowała informacje o wyizolowaniu waniliny z "kału krowiego". Wytwarzanie tego związku tą metodą jest znacznie tańsze, niż pozyskiwanie go z wanilii. Odkrycie to przyniosło Mayu Yamamoto nagrodę Nobla w 2007 r., a z okazji ceremonii rozdania nagród, jedna z lodziarni w Cambridge wprowadziła do menu, jako jednorazową ciekawostkę lody waniliowe o nazwie Yum-A-Moto Vanilla Twist zawierające wanilinę uzyskaną z krowiego kału. Ja mam dość, a Wy? Do tej pory byłam święcie przekonana, że cukier waniliowy składa się w głównej mierze z wanilii, a tu takie "faux pas". Moja czujność obudziła się w momencie śledzenia blogów kulinarnych, szczególnie tych z wypiekami. Jedni pisali cukier waniliowy, inni cukier wanilinowy. Na początku myślałam, że autorzy się mylą, ale tak często??? Dokładnie przeanalizowałam zakupioną torebkę i na niej rzeczywiście widniał napis cukier wanilinowy. Ponieważ cukru waniliowego używam bardzo często do ciast, czy innych słodkości, toteż zainwestowałam w laskę wanilii i przygotowałam go w domowym zaciszu. Od tej pory jest to kluczowa przyprawa w mojej kuchni, bardzo aromatyczna i porównywalna do tych z górnej półki. Używam jej zamiast zwykłego cukru do ciast, puddingów, ciasteczek, kawy, czy herbaty. Gorąco wszystkim polecam:-)
Domowy cukier waniliowy Autor opinii: Halina Joskowska, data przesłania: 27 września. Prawdziwy cukier waniliowy! Niedawno usmażyłam naleśniki z dodatkiem domowego cukru waniliowego. Uwierzcie były tak aromatyczne i pyszne, że nie mogłam wyjść z zachwytu, a ten zapach unoszący się w kuchni:-) Bardzo polecam ten cukier, bo jest rewelacyjny, a jakość wypieku fantastyczna:-)
Oceny: 5,0
Czas przygotowania: 15 min Łączny czas: 15 min
Rozmiar porcji: 100 g 
Liczba kilokalorii w 100 g: 394 Węglowodany na 100 g: 98 g 

Składniki: 

  • cukier drobny lub cukier puder: 400 g 
  • laska wanilii: 1 

Przygotowanie:

  • cukier umieszczam w misie robota kuchennego 
  • wanilię kroję wzdłuż nożykiem wyciągam z niej ziarenka i dodaję je do cukru 
  • następnie laskę kroję ostrym nożem i również łączę z cukrem 
  • włączam robot na pełne obroty na 2-3 minuty i cukier gotowy 
  • jeśli w cukrze pozostały większe kawałki wanilii, które są dość twarde, przesiewam go przez sito i wsypuję do szczelnego słoika, 
  • dla uzyskania dobrego efektu, zamknięty słoik potrząsam od czasu do czasu, aby wanilia swobodnie aromatyzowała całą zawartość cukru


                                            Pyszności!!! 


Tagi: cukier, laska wanilii;

2 komentarze:


  1. To jest recepta na prawdziwy cukier waniliowy, który swój aromat zawdzięcza dodatkowi rozdrobnionej laski wanilii.
    Gorąco polecam:-)
    Udanych wypieków....

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe rzeczy z tą wanilią i waniliną
    ciekawe czy podobnie jest z olejkiem waniliowym ?
    Laska waniliowa - ale nie zawsze można ją kupić -Trzeba ją kupić wtedy gdy się zdarza w sklepie -a nie wtedy gdy jest akurat potrzebna - Takich chemicznych zamienników jest na pewno więcej w tym co jemy -Kupując je ze sklepu -
    Zauważyłem że tej natury w pożywieniu jest bardzo mało - Szczególnie jeśli ktoś nie lubi sam przygotowywać potraw czy wypieków w domu ...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde miłe słowo :)))

Copyright © Moje Gotowanie , Blogger