września 25, 2013

"Tarta z jabłkami"

Print Friendly and PDF

Tarta z jabłkami


Autor: Halina Joskowska Opublikowano: 26 września 2013 r. W pierwotnym zamyśle miała powstać tarta Tatin, ale ostatecznie stworzyłam moją wariację na temat tarty z jabłkami. Bazę stanowi kruche ciasto, a nadzienie jabłka skąpane w pysznym karmelu, przyprószone cukrem pudrem. Sekret leży w dobrze przygotowanym karmelu, pamiętajcie im będzie ciemniejszy, im bardziej brązowy, tym bardziej gorzki, dlatego trzeba umieć się wstrzelić w odpowiedni smak:-)Za pierwszym razem karmel wyszedł mi bardzo gorzki i niestety zepsuł
smak wypieku. Ponieważ nie mam jeszcze ulubionej metody na kruche, toteż posłużyłam się przepisem z "Pyszne 25", jednak modyfikacji uległ sposób postępowania. Kruche ciasto solidnie zmroziłam, a następnie starłam na tarce o grubych oczkach do przygotowanej formy na tartę.I przyznaję, że ten sposób jest dość ciekawy. Dobrze jest ciasto przygotować wieczorem i na noc schować do zamrażarki, a rano zakończyć proces tworzenia dzieła, które urzeka prostotą. Nie mam wiele tart na swoim koncie ale wydaje mi się, że to się zmieni. Czuję ogromną sympatię do tego rodzaju wypieków, ponieważ dają nieskończone możliwości twórcze i smakowe. To jest "tres jolie". Smak tarty jest doskonały, podbiła serca wszystkich domowników. Podałam ją na podwieczorek jeszcze ciepłą z lodami waniliowymi, które idealnie uzupełniły smak. Gorąco polecam i udanych wypieków:-) 
Tarta z jabłkami Autor opinii: Halina Joskowska, data przesłania: 23 września
Domowa tarta z jabłkami! Kawałek takiej słodyczy pociąga za sobą następny i zapowiada prawdziwą ucztę zarówno dla zmysłów smakowych jak i wzrokowych:-) 
Oceny: 4,8 
Czas przygotowania: 10 min Czas pieczenia: 20 min Łączny czas: 30 min 
Liczba porcji: 4-6 osób Rozmiar porcji: 120 g 
Liczba kilokalorii w porcji: 230 

Składniki: 

Ciasto kruche: 
  • mąka orkiszowa: 100 g 
  • mąka tortowa: 100 g 
  • masło: 100 g 
  • jajko: 1 
  • cukier puder: 2 łyżki 
  • sól morska: szczypta 
Nadzienie: 
  • jabłka: 4 
  • cukier: 4 łyżki 
  • masło: 1 i 1/2 łyżki 
  • laska wanilii: 1/2 
  • cukier puder: do posypania 

Przygotowanie:


Ciasto kruche: 
  • masło kroję na małe kawałki i mieszam na stolnicy z mąką, jajkiem, solą i cukrem pudrem 
  • ciasto wyrabiam bardzo szybko, ponieważ zawiera sporo masła i może się rozpuścić 
  • z ciasta lepię kulkę - jeśli jest za sypkie dodaj odrobinę zimnej wody 
  • owijam szczelnie w przezroczystą folię i chowam do zamrażarki na noc 
  • rankiem ciasto zmrożoną kulę ścieram na tarce na dno formy do tarty




  • rozgrzewam piekarnik do temperatury 200oC (z termoobiegiem) 
Nadzienie:
  • jabłka kroję w ćwiartki, obieram i usuwam gniazda nasienne 
  • rozgrzewam patelnię, wsypuję cukier, a gdy ten zacznie się karmelizować, dodaję masło, a po chwili jabłka i ziarenka wanilii, całość mieszam i podgrzewam przez 3-4 minuty, do czasu gdy owoce pokryją się karmelem




  • jabłka przekładam do formy z potartym ciastem




  • wstawiam do piekarnika na 20 minut 
  • po wyciągnięciu z piekarnika prószę cukrem pudrem 
  • podaję ciepłą z moimi ulubionymi lodami waniliowymi


Bon Appetit! 


Tagi: jabłka, ziarenka wanilii, maka orkiszowa;

1 komentarz:


  1. Tarta z jabłkami wyglądem, aromatem i smakiem przyprawia o zawrót głowy...
    Pyszności:-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde miłe słowo :)))

Copyright © Moje Gotowanie , Blogger