wtorek, 23 lipca 2013

" Bób z bułką tartą i parmezanem "

Bób z bułką tartą i parmezanem

Autor: Halina Joskowska Opublikowano: 23 lipca 2013 r.
Bób-to warzywo, które właśnie latem na przełomie czerwca i lipca króluje na polskich stołach. Nie jest ono jednak wynalazkiem naszych czasów, gdyż pamięta najstarsze cywilizacje. Bób był popularny już w kuchni starożytnego Egiptu, Grecji i Rzymu ale również Chin. W Egipcie bób składano w ofierze zmarłym. W starożytnej Grecji był uznawany za źródło życia, miał również swojego patrona bożka Kyamitesa, który trzymał pieczę nad uprawą bobu i to jemu składano ofiary, gdy modlono się o lepszą jakość plonów.
(Ten bób pochodzi z mojego warzywniaka i jestem z niego bardzo dumna.) Bób odgrywał tu ważną rolę również w życiu politycznym i był wykorzystywany przy głosowaniu. Białe ziarna oznaczały "tak", a czarne "nie". W Polsce za początki uprawy uznaje się epokę brązu i żelaza. W okresach nieurodzaju odżywiano się bobem dlatego też popularne było powiedzenie: "bób, kiedy głód" albo "kiedy nie ma głodu, to się nie chce bobu". Najwięcej upraw bobu znajduje się w basenie Morza Śródziemnego na Bliskim Wschodzie i w centralnej Azji dlatego też większość dań z wykorzystaniem tego strączkowego warzywa pochodzi właśnie z tych rejonów. 
W kuchni egipskiej króluje medamis - duszony bób, w kuchni arabskiej - falafel, czyli drobne kulki zrobione z masy przyrządzanej z grochu, bobu lub ciecierzycy. We Włoszech bób często pojawia się na talerzach np.
z dodatkiem boczku czyli fave al guanciale.
Bób, czy jak tam kto woli Broad Bean to bezcenne źródło witamin, minerałów i błonnika, nie wspominając o antyoksydantach. Zawiera witaminę A, witaminę B1 (tiamina), witaminę B2 (ryboflawina), witaminę B6, witaminę C, witaminę E, witaminę PP (niacyna), betakaroten, kwas foliowy . Jest to warzywo, którego nasiona są najbogatsze w białko ze wszystkich motylkowych. W swym składzie posiada również węglowodany wapń, żelazo, fosfor, magnez. Spożycie jednej porcji dostarcza nam 1/3 dziennej dawki błonnika, który zapewnia sytość oraz odpowiada za prawidłową pracę jelit. Dzięki zawartości choliny, wpływa także na lepszą pamięć u osób cierpiących na chorobę Alzheimera. Warzywo to nie zawiera cholesterolu, dlatego jest polecane osobom z chorobami serca i krążenia. Kiedy przeglądałam różne propozycje podania bobu zauważyłam, często powtarzającą się informację o usuwaniu skórki z bobu, która jest niedobra, twarda itd. To jest spory błąd, ponieważ najwięcej witamin i cennych właściwości odżywczych skupia się właśnie tu, dlatego nie wyrzucajcie (nie wypluwajcie) skórki - szkoda !!! Bób kojarzy mi się z dzieciństwem, babcia często przyrządzała go z masłem i pietruszką, a my z siostrami zajadałyśmy się ze smakiem. Mój sposób podania bobu jest nieco inny, bo chciałam, żeby było inaczej i myślę, że fanom bobu na pewno zasmakuje. Ugotowany na miękko bób połączyłam ze zrumienioną na złoty kolor bułką tartą w asyście drobno posiekanego czosnku, tartej skórki z cytryny i szczypiorkiem. Na koniec wszystko doprawiłam solą i pieprzem i przyprószyłam tartym parmezanem. Smaki się połączyły, aromaty wybuchły bukietem i danie gotowe. Bardzo polecam :-) 
Bób z bułką tartą i parmezanem Autor opinii: Halina Joskowska, data przesłania: 22 lipca
Pyszny bób z bułką tartą i parmezanem!!! 
Jeśli uważasz, że w Twojej kuchni jest lekko i sezonowo to bób z bułką tartą i parmezanem jest na to najlepszym dowodem. To ciekawy sposób na odsłonę walorów smakowych tego warzywa, które w tej postaci można podawać jako przystawkę, lekką przekąskę, dodatek do dania głównego, czy po prostu podwieczorek:-) 
Oceny: 4,8 
Czas przygotowania: 20 min 
Czas pieczenia: 15 min 
Łączny czas: 35 min 
Liczba porcji: 2 
Liczba kilokalorii w 100 g bobu po ugotowaniu: 66 
Białko w 100 g bobu po ugotowaniu: 6 g 
Węglowodany w 100 g bobu po ugotowaniu: 7 g 
Tłuszcz w 100 g bobu po ugotowaniu: 0,4 g 

Składniki: 

( inspiracja Kwestia Smaku, nieznacznie zmodyfikowana )
  • bób - ugotowany i obrany: 1 szklanka
  • oliwa z oliwek (do smażenia): 2 łyżki 
  • bułka tarta: 3 łyżki 
  • czosnek drobno posiekany: 1/2 ząbka 
  • tarta skórka z cytryny: 1 łyżeczka 
  • tarty parmezan: 2 łyżki 
  • szczypiorek: kilka gałązek 
  • sól morska: do smaku 
  • świeżo zmielony czarny pieprz: do smaku 

Przygotowanie:

  • na patelni rozgrzewam 2 łyżki oliwy z oliwek i na średnim ogniu mieszając, rumienię bułkę tartą na złoty kolor 
  • pod koniec dodaję czosnek oraz skórkę z cytryny wszystko razem chwilę podgrzewam mieszając 
  • ugotowany bób przenoszę na patelnię z bułką, doprawiam solą, pieprzem, 
  • dodaję drobno pokrojony szczypiorek i ponownie wszystko mieszam 
  • jeśli zawartość patelni wydaje się być sucha dodaję 1 łyżkę oliwy 
  •  wszystko posypuję tartym parmezanem


                                            Smacznego popołudnia !!! 

 Tagi: bób, czosnek, szczypiorek, parmezan;

  Warzywa Strączkowe - edycja letnia   

6 komentarzy :


  1. W tej potrawie smaki łączą się ze sobą i wybuchają aromatycznym bukietem, gotowe do podania :-)

    Gorąco polecam......

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak ja uwielbiam bób.:) Musze spróbować bo wygłąda wspaniale !!!

    OdpowiedzUsuń

  3. Bardzo się cieszę, koniecznie proszę wypróbować przepis, życzę smacznego :-)

    OdpowiedzUsuń

  4. Dziękuję za odwiedziny.
    Bób gorąco polecam :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bób apetycznie wygląda jest smaczny- i pożywny
    ten świeży ,młody jego skórki nie są twarde można go jeść w całości .

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde miłe słowo :)))