kwietnia 19, 2014

"Mazurek kajmakowy"

Print Friendly and PDF

Mazurek kajmakowy


Autor: Halina Joskowska Opublikowano: 19 kwietnia 2014 r. Tradycyjne świąteczne potrawy, które pojawiają się na naszych stołach od wielu pokoleń, tworzą świąteczną atmosferę. Nieodzownym elementem zbliżających się świąt wielkanocnych są ciasta, w których prym wiedzie mazurek kajmakowy. Wyjątkowość tego przysmaku polega na tym, że jego wykończenie zależy tylko i wyłącznie od naszej
fantazji. Ta pełna dowolność przy dekorowaniu tak mnie urzekła, że musiałam go przygotować, tym bardziej, że uwielbiamy masę krówkową. Historia tego mazurka jest tak samo odległa, jak mazurka samego w sobie i prawdopodobnie piekły go nasze prababki. Te przypuszczenia biorą się dzięki przepełnionej słodyczą masie karmelowej, która jest charakterystycznym produktem dla kuchni bałkańskiej, tureckiej i Bliskiego Wschodu. Mój mazurek składa się z idealnie kruchego, maślanego ciasta, które cudownie pachnie podczas formowania kuli i słodkiej pomady, zdobionej płatkami migdałowymi. Jest prosty i szybki do przygotowania, świetnie utrzymuje świeżość przez 2-3 dni o ile wcześniej nie zostanie pochłonięty :))
Mazurek kajmakowy Autor opinii: Halina Joskowska, data przesłania: 19 kwietnia 
Aksamitny mazurek kajmakowy! Idealnie kruche, niemal piaskowe ciasto, słodka masa i płatki migdałowe, można by rzec - "kwintesencja Wielkanocy" 
Oceny: 4,9 
Czas przygotowania: 1 godz. i 20 min Czas pieczenia: 15 min Łączny czas: 1 godz. i 35 min
Liczba porcji: 15
Rozmiar porcji: 1 średni kawałek

 



Składniki: 

Przepis zaczerpnięty z "Kwestii Smaku" - zmodyfikowany:)

Spód: 

  • mąka pszenna tortowa: 250 g 
  • masło: 160 g 
  • cukier puder: 100 g 
  • żółtka: 2 
Masa kajmakowa: 
  • gotowa masa kajmakowa (lub krówkowa, lub słodzone mleko skondensowane*): 1/2 puszki
Dekoracja:
  • płatki migdałowe: kilka garści

Przygotowanie:

  • masło rozcieram mikserem z cukrem pudrem i żółtkami, dodaję mąkę i mieszam dodaję dwie łyżki chłodnej wody, formuję kulę z ciasta, owijam folią i wkładam do lodówki na godzinę 
  • formę (użyłam formy do tarty o średnicy 29 cm) smaruję masłem, prószę bułką tartą, wykładam cienko rozwałkowanym ciastem (5 mm) i piekę 15 minut, na złoty kolor, w piekarniku nagrzanym do 190oC 
  • nakładam 1/2 puszki gotowej masy dekoruję płatkami migdałowymi 
  • jeśli chcecie przygotować masę kajmakową ze skondensowanego słodzonego mleka niegotowanego (niebieskie opakowanie), puszkę z mlekiem należy wstawić do garnka, zalać wodą i gotować na małym ogniu przez 2 godziny wyjąć, odczekać, aż trochę ostygnie, otworzyć zawartość wyłożyć na spód mazurka

Smacznego !!! 


Tagi: masa kajmakowa, płatki migdałowe;

Wielkanocne Smaki - edycja IV Wielkanocne Smaki - edycja IV


3 komentarze:


  1. Ten mazurek - to świąteczna rozkosz dla podniebienia !!!
    Moc serdeczności :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Mazurki nie każdy lubi- ale jak się napatrzeć - wystarczająco długo - Wytłumaczyć sobie -coś tak pięknie przybranego -udekorowanego - musi być cudowne w smaku -Wtedy apetyt się potęguje - i trzeba przyznać rację że to rozkosz dla podniebienia-

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Do tej pory nie znałam mazurków, ale w tym roku Wielkanoc upłynęła w asyście tych właśnie łakoci. Upiekłam chyba ze cztery, a co jeden to lepszy. Ja i moja rodzina od teraz uwielbiamy je i na pewno co roku będą zdobić świąteczne stoły. Wydaje mi się, że nie ma osoby, której by nie smakowały takie delicje, no ale może się mylę???
      Mimo wszystko polecam - moc serdeczności :))

      Usuń

Dziękuję za każde miłe słowo :)))

Copyright © Moje Gotowanie , Blogger