sierpnia 30, 2013

"Ogórki kiszone"

Print Friendly and PDF

Ogórki kiszone


Autor: Halina Joskowska Opublikowano: 29 sierpnia 2013 r. O ogórkach pisałam tu i tu. Jednak wciąż mam niedosyt i muszę uzupełnić parę ważnych aspektów dotyczących ogórków kiszonych. Sezon ogórkowy wre, wszyscy zaprawiają, konserwują, przetwarzają, robią zapasy na zimę. No skoro wszyscy to ja też. Kamienny kufel podarowała mi moja Mama, bo stwierdziła, że takiego małego nie będzie używać. Nie było na co czekać, tym bardziej, że ogórki na działce już prosiły o konserwowanie. 

Przygotowując składniki i przyprawy zaczęłam zastanawiać się po co te wszystkie zabiegi i czemu
ma służyć to całe kiszenie, jakie znaczenie i wartości odżywcze ma Cucumis sativus. Poszperałam w notatkach i internecie i uzmysłowiłam sobie, że kiszenie to nic innego jak utrwalanie ogórków poprzez wytwarzający się kwas mlekowy w wyniku fermentacji mlekowej. Bakterie zamieniają cukier zawarty w warzywach na kwas mlekowy, przez co zabezpieczają cucumbry przed gniciem. Podczas fermentacji oprócz kwasu mlekowego powstają nieliczne ilości alkoholu i kwasu octowego, które wpływają na podniesienie smaku i zapachu produktów kiszenia. Do słonej zalewy używa się soli niejodowanej, którą dodaje się po zagotowaniu wody, ponieważ gotowana sól ma tylko słony smak, a reszta zostaje zabita. Ogórki zalewa się mocno gorącym płynem tuż po dodaniu NaCl. Ważne jest, aby ogórki były pokryte słoną zalewą, tak aby nie dostawało się do nich powietrze, które powoduje rozwój pleśni gnilnych. Dzięki słonej zalewie łatwiej jest wydzielany sok z ogórka, w którym swobodnie mogą działać bakterie kwasu mlekowego. Kiszone ogórki regulują mikroflorę przewodu pokarmowego, ułatwiają wchłanianie białka, pobudzają apetyt i przyczyniają się do wydzielania soków trawiennych. Są doskonałym źródłem dobrych bakterii. Zawsze wydawało mi się, że są tylko złe bakterie ale to jest idea przedpotopowa. Te dobre bakterie są bronią (można powiedzieć "biologiczną") w walce z grzybicami, działają silnie odkwaszająco na organizm, pomagają trawić ciężkostrawne i eliminować toksyczne elementy pożywienia. Ogórki kiszone są cennym źródłem witamin, soli mineralnych i błonnika. Zawierają przede wszystkim witaminę C, magnez, potas i beta karoten. Ciekawostka - zawartość witaminy C w surowym ogórku jest znikoma, ale już kiszony ogórek ma jej sporo. Pożytek z jedzenia zakiszonego to nasza skóra, włosy oraz paznokcie. Likwiduje ospałość i depresję. Te ogórki są wspaniałe przy dietach odchudzających, sprawiają, że dłużej czujemy się syci i przyspieszają spalanie kalorii. Dodawane jako składniki przyprawy nie tylko dodają smaku ale też przedłużają żywot kiszonek. Takie przyprawy jak koper, czosnek, liście wiśni, korzeń chrzanu, dzięki zawartości w nich olejków eterycznych, również mają działanie grzybobójcze - zapobiegają rozwojowi pleśni. Ogórki kiszone są podstawowym składnikiem zupy ogórkowej, wykorzystywane jako dodatki do kanapek, sałatek, surówek i dań mięsnych, stanowią również rodzaj przekąsek. Dobrych właściwości jakie maja ogórki kiszone jest naprawdę dużo, a ich jedzenie działa zarówno na piękny wygląd jak również na wspaniałe samopoczucie każdego dnia. Przyznam się, że moje kiszone tak z ciekawości smakowałam i stwierdziłam, że już są pyszne, a co będzie dalej? Póki co obciążyłam je kamieniem i odstawiłam w ciemności egipskie. To kiszenie jest naprawdę inspirujące i pobudza zmysły:-)
Ogórki kiszone Autor opinii: Halina Joskowska, data przesłania: 27 sierpnia. Chrupiące ogórki kiszone! Ogórki kiszone domowej roboty, to samo zdrowie. Mają swój wyjątkowy aromat, intensywny smak i piękną ciemnozieloną barwę:-) 
Oceny na tę chwilę: 4,5 
Czas przygotowania: 50 min
Rozmiar porcji: 1 ogórek 
Liczba kilokalorii w porcji: 11 Białko na porcję: 1,0 g Weglowodany na porcję: 1,9 g Tłuszcz na porcję: 0,2 g Błonnik na porcję: 0,5 g 

Składniki znajdują się tutaj. 

Przygotowanie tutaj:

z tą tylko różnicą, że zamiast układania ogórków w słoikach, ładuję je do kamiennego kufla i na koniec pojemnik przykrywam talerzykiem i obciążam kamieniem:-)




                                                    Smacznego! 

 Tagi: ogórki, koper, chrzan, czosnek, liście wiśni;

Zapasy na zimę - I edycja 2013

2 komentarze:


  1. Ogórki kiszone to typowo polskie przysmaki, które powinniśmy kosztować jak najczęściej, bo są samym zdrowiem dla każdego z nas...
    Serdeczności:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogórki i u nas się kisi w podobnym naczyniu -nawet kolor taki sam-Ale ze ogórki maja az tak ogromną moc zdrowotną - to niestety nie wiedziałem-Pani wszystkim się cieszy -raduje -Dlatego z taką łatwością Pani mówi czy pisze -przekonując o walorach warzyw czy owoców --Te wszystkie pozytywne myśli -sa w Pani sercu - radość przekazuje Pani dalej -Pozdrawiam Serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde miłe słowo :)))

Copyright © Moje Gotowanie , Blogger